Pædagogisk praksis

Synlig læring forsøger vi at implementere overalt i børnenes hverdag. ”I dag skal vi lære..” kan være en af overskrifterne til den daglige samling. Tanken omkring synlig læring er, at det vigtigste vi skal lære børn er, hvordan de lærer, da vi ikke ved, hvad fremtiden bringer og derfor ikke altid ved, hvad vi skal lære dem. Vi skal være med til at skabe en bevidsthed hos barnet omkring egen læring og progression, og hjælpe børnene til at forblive nysgerrige på ny læring og hvorfor, det er sjovt at øve sig.

Synlig læring

Børns leg har grundlæggende en stor værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagslivet i Bakketoppen. Det er i høj grad i dette felt, at børnene lærer at begå sig socialt og fundamentalt lærer nogle af de spilleregler og værdier, som indgår i et demokratisk samfund. Nogle gange skal legen rammesættes eller guides af en voksen for, at alle de deltagende børn kan indgå i og være med til at udvikle legen positivt. Andre gange skal en voksen være fuldt deltagende i legen for at støtte nogle børn til at forblive i legen med de andre børn.

Vi bruger ligeledes som motivation en legende tilgang til børnene i planlagte aktiviteter og temaer til at lære nyt og indgå i nye sammenhænge. Her nedenfor kan i se, hvor stor betydning legen har i forhold til børnenes udvikling.

Legens betydning

Rutiner i hverdagen rummer alle de situationer, som er med til at strukturere hverdagen i Bakketoppen. Rutiner bliver derfor et element i hverdagen, som vi bruger meget tid på. Derfor er det vigtigt for os at fremme alle de læringsrum, der opstår i forbindelse herved. Selvhjulpenhed på toilettet, ved håndvasken, i garderoben, i spisesituationerne osv. Vi forcerer ikke situationerne, tværtimod, så bruger vi den tid, der skal til, og lader børnene lære noget vigtigt om dem selv, deres egen udvikling, hvordan de kan hjælpe hinanden osv. Børn bliver styrket mentalt, når de selv opnår kompetencer.

Barn får hjælp i vuggestuen

Børnemiljø vi er hele tiden optaget af børnemiljøet  i Bakketoppen. Det handler både om det fysiske, det psykiske og det æstetiske børnemiljø. I vil som forældre i Bakketoppen bemærke, at der ofte bliver rokeret rundt på indretning og nyt bliver stillet an. Vi forsøger at kode forskellige steder i rummene, så børnene hurtigt spotter, hvad der her er oplagt at lege med.

Vi voksne forsøger at indrette rum efter, hvad der optager børnene eller i forhold til temaer, som børnene er i gang med. Vi afslutter ikke absolut et tema, som ellers ophører på en månedsplan, hvis børnene stadig er optaget af det.

Synlig læring 2

Inklusion i Bakketoppen har vi som mål, at alle børn føler sig accepteret i fællesskaber og deltager aktivt i fællesskaberne. Det skal bidrage til, at de hver især udvikler sig og opnår kompetencer, som er vigtige for dem i livet. Vi arbejder med vejledt deltagelse og differentierede fællesskaber. Alle har ret til at være en del af fællesskabet, og det er vores opgave at skabe de muligheder. Vi har øje for børns forskellige behov og de læringsmiljøer, der hele tiden fremmer velfungerende fællesskaber.

Forældrene i Bakketoppen har også en stor indflydelse på, om inklusion lykkes. Det gøres bl.a. ved at organisere legeaftaler med mange forskellige børn, så børnene oparbejder mange gode relationer og derfor ikke er så sårbare, hvis deres bedste ven fx flytter.

Børn går på line

Sangglad institution  vi har deltaget i "projekt sangglad" fra Sangens hus gennem flere år, hvor vi er blevet vejledt af en sangkonsulent. I 2018 blev vi certificeret til at være en sangglad institution. Vores mål med projektet, at få sang, rytmik og musik mere ind i vores hverdag, er lykkes. Vi arbejder med sang gennem hele dagen, både struktureret og spontant. Struktureret sang foregår ofte ved vores sangsamlinger eller i et forløb omkring vores årlige koncert. Når vi arbejder med temaer, vælger vi sange, der passer til det tema, vi har valgt at arbejde med. Den mere spontane sang foregår som billedet herunder, hvor guitaren bliver fundet frem, på vores ture ud af huset, på legepladsen, i garderoben, når børnene skal have tøj på osv.

Ved forskellige arrangementer fx bedsteforældredag, sommerfest osv. synger vi alle sammen. Ligeledes bliver forældre ofte indbudt til at deltage til en sangsamling ved forældrekaffe, som foregår op til 6 gange om året.

Via sang og rytme styrkes sproget og motorikken, og derved øges indlæring hos det enkelte barn.

Sangglad

Mindfulness bruger vi aktivt i mange sammenhænge i Bakketoppen. Det kan fx være ved forskellige måder at give børn pauser på. Et barn kan have brug for at holde en pause fra stimuli ved at sidde og se i en bog i sofaen. En anden har brug for hjælp til at komme ud af en konflikt ved at holde pause sammen med en voksen uden, at der bliver talt sammen i et stykke tid. Det handler i det hele taget om, hvordan vi lærer børnene at koble fra i løbet af dagen på de rigtige tidspunkter, så der tankes op til nye udfordringer, som konstant er omkring dem. Vi bruger også mindfulness som en seance, hvor en gruppe børn ligger på en madras med tæppe på og lytter til afslapningsmusik eller, hvor barnet bliver tegnet med fjer, pensler osv. på ben, ryg, arme og ansigt, mens det ligger og slapper af. Her arbejdes der bevidst med, at børnene skal lære at mærke den effekt, som en længerevarende pause kan give til hoved og krop. Hver gruppe har en mindfulness kasse, hvor der er mange forskellige redskaber til afslapning/afkobling.

Sprogtilegnelse Vi arbejder struktureret med børns sproglige udvikling og har en uddannet sprogvejleder (Tine) i huset. Hun tester de børn, der er forsinket i den sproglige udvikling og kan lave særlige forløb med børn, der har brug for det. Desuden inspirerer og guider hun de øvrige medarbejdere med den særlige viden, hun har, inden for børns sproglige udvikling, så de kan sætte de rigtige tiltag op omkring børn med særlige sproglige udfordringer på deres gruppe.

Sprogstimulering