Fakta om huset

Kommunikation og billeder på Aula

Ud over den daglige dialog vil vores kommunikation med jer forældre foregå via AULA. Her kan vi skrive beskeder direkte til jer og omvendt. Det er også her, vi skriver opslag omkring hverdagen, der vedrører egen gruppe eller til hele huset.

Sygdom og ferie

Aula er hver dag vores platform til at se, hvilke børn, der holder fri, er syge, beskeder osv. I bedes selv gå ind og melde jeres barn fri/syg, hvilket skal gøres fra dag til dag. Vi ønsker ligeledes, at I skriver jeres barns komme/gåtider ind og besked til os, hvis en anden end jer forældre afhenter jeres barn. I vil blive bedt om at indskrive jeres ferie via ferieanmodninger, som I bliver adviseret om i beskeder. Ved ferie ud over ferieanmodningerne bedes I selv skrive direkte ind på kalenderen. Det er vigtigt at pointere, at børn har lige så stor brug for ferie som vi voksne. De har brug for et pusterum fra hverdagen, hvor de kan komme ned i gear og bare være uden hverdagens stress og jag. Vi betragter det, at være i vuggestue og børnehave som børnenes arbejde. De er sammen med mange mennesker hver dag, der er mange indtryk, der er krav og forventninger og mange ting, som de skal indordne sig under. Derfor er det dejligt og nødvendigt at kunne slappe helt af i nærværet med sine forældre.

Billeder

Vi tager løbende billeder af de aktiviteter, vi laver sammen med børnene. Det kan være billeder af hyggestunder, når vi holder fødselsdag, og i det hele taget det, vi er optaget af. Billederne vil blive lagt op i selve opslaget eller i en gallerimappe. I kan se og printe til eget brug. Vi ønsker at lægge mange billeder op på Aula, så I bedre kan følge med i, hvordan hverdagen ser ud for jeres barn. Derfor bliver vi også nødt til jævnligt at rydde op i billederne. I skal derfor være opmærksomme på, at vi sletter billeder to gange om året.
Strukturen i forhold til vores billeder er som følger:

• Hvert år i juni og december måned tages der et gruppebillede på hver stue. De lægges i en separat mappe under fanen Galleri på Aula. De billeder vil altid blive liggende i den mappe (de bliver ikke slettet) således, at I altid kan gå ind og se og snakke med jeres børn om, hvem de går på stue sammen med og ellers er i vores hus.
  • Vi sletter gallerimapperne samt opslag med billeder to gange om året, i januar og august. I vil blive informeret en uges tid forinden, således I får mulighed for at hente billeder ned, I eventuelt vil gemme.

Tøj

Vi er hver dag sammen med mange børn, og vi er vilde med det. Derfor er der også mange ting for os at holde styr på, som mange savlesmække, mange strømper, mange sko, mange støvler, mange huer, mange vanter osv. Vi opfordrer til, at der er tydeligt navn i alle børnenes ejendele, da det herved er nemmere at få tingene lagt i de rette kasser/rum. Vi gør et ihærdigt forsøg hver dag på at holde styr på tingene, til tider forsvinder der måske et par bukser for så at dukke op igen et par dage efter. Det er heldigvis sjældent at tingene for alvor forsvinder.
Hvert barn får et garderoberum, hvor der skal være overtøj og fodtøj til alt slags vejr. Vi prioriterer at være ude hver dag, hvilket også gælder for de børn, der ikke kan gå. Det er vigtigt, at tøjet i garderoben passer til årstiden uanset, om det er koldt eller varmt. Ligeledes er det vigtigt at forholde sig til, om tøjet passer i størrelsen. De små og lidt større pus vokser henover et forår og en sommer, så måske er regnbukserne blevet for korte i benene og gummistøvlerne for små.
Alle børn har en kasse til skiftetøj. Vuggestuebørnenes kasse står på badeværelset og børnehavebørnenes i deres garderober. For alle gælder det, at der skal være godt med skiftetøj i kasserne, så alle kan få tørt tøj på, hvis nødvendigt, da vi ingen ekstra/lånetøj har i institutionen. Hvis vi løber tør for skiftetøj i jeres barns kasse, vil I blive kontaktet for at komme med noget til resten af dagen. Ligeledes er det vigtigt, hvis børnene bruger sut, når de skal sove, at der er ekstra i kassen. Vi har heller ikke ekstra sutter. I vuggestuebørnenes kasser skal der ligeledes være sovetøj i de perioder, hvor der kræves en trøje, en tynd hue og/eller en dragt.

Svaneparken