Forældresamarbejde

Forældresamarbejde i Børnehuset Svaneparken

Forældresamarbejdet i Børnehuset Svaneparken vægtes højt. Vi ser jer forældre som eksperter på jeres barn. I har en særlig viden omkring jeres barns personlighed, rutiner, reaktioner, hvad der giver tryghed osv. Det er uvurderlig viden for os. Vi har en pædagogfaglig viden, som vi blandet med jeres viden forsøger at arbejde ud fra i hverdagen med jeres barn.

Opstartsmøder

Efter ca. 4 måneder bliver I indbudt til et møde med primærpædagogen. Indholdet på mødet vil være barnets trivsel den første tid. Hvordan har den første tid været, trives barnet med at gå i vuggestue/børnehave, og hvad er fremadrettet vigtigt for barnet. Her kan der også samstemmes aftaler mellem hjem og Svaneparken, som sikrer optimal tryghed og trivsel for barnet.

Forældresamtaler

Som en mulighed for alle forældre der i en periode, oplever at noget er svært i forhold til deres barn, tilbyder vi forældresamtaler. Vi kan også til tider have brug for at vende nogle udfordringer omkring et barn. Vi har mulighed for at få sparring fra logopæd, pædagogisk konsulent, psykolog, sundhedsplejerske, fysioterapeut og ergoterapeut. På mødet taler vi fælles om det, vi oplever er svært, og målet er i fællesskab at nå frem til handlemuligheder, der kan sikre en bedre trivsel for barnet i vuggestuen/børnehaven eller familien.

Endvidere tilbydes 3 måneders samtale, overgangsmøde fra vuggestue til børnehave og en før-skole-samtale.

Inklusion

Vi ønsker i Børnehuset Svaneparken, at alle børn føler et tæt tilhørsforhold til stedet, de voksne og ikke mindst de andre børn. For at inklusion bliver vellykket for alle børn, har vi brug for at samarbejde tæt med alle forældre, så alle er klar over, hvordan man støtter op om inklusion af alle børn. Det er vigtigt, at alle forældre er opmærksomme på at omtale børnene i institutionen positivt – også selvom det kan synes svært med enkelte børn. Desuden kan forældre hjælpe til at lave legeaftaler med børn, som barnet normalt ikke leger med. På den måde får børnene et positivt syn på hinanden, skaber flere relationer og ser nogle andre sider af hinanden, end de ser her i institutionen. Især de største børn har brug for flere gode legerelationer inden overgangen til skolen.

Behovet for informationer omkring barnet går begge veje mellem hjem og Svaneparken. Det er også vigtigt, at I fortæller os, hvis der er sket noget i barnets liv – oplevelser - store glæder – store sorger, så vi kan være med til at tale med barnet om det, der er svært, og glæde os sammen over det, som er godt. Derved vil barnet føle en større tryghed og sammenhæng i eget liv.

legeplads