Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk praksis

Pædagogisk praksis

Pædagogisk praksis
Leg, læring, udvikling og dannelse er nøgle ord i den pædagogiske praksis i Børnehuset Gyvelhøjen. Leg er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen fremmer bl.a. fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, social kompetencer, selvværd og identitet. Læringen sker gennem hele livet. Der sker læring i enhver kontekst, hvor barnet er i relation med andre børn eller voksne. Udvikling opnår vi ved at give barnet aldersvarende udfordringer og valgmuligheder og er bevidste om, at læring er en proces. Børn skal høres og tages alvorligt, som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. Vi er med til at danne barnet til at tage vare på eget liv.
leg

Pædagogisk læringsmiljø
Det pædagogiske læringsmiljø er til stede hele dagen både i det spontane og det planlagte. Der arbejdes i alle sammenhænge målrettet med børns trivsel, udvikling og dannelse. Vi har fysiske læringsmiljøer både inde og ude, som giver plads til leg, læring og udvikling. Vi inddrager børnenes perspektiver og følger børnene. Vi udvikler og evaluerer løbende på læringsmiljøet, så det skaber sammenhæng mellem børnegruppens interesser og det enkelte barns læring og udvikling.
Ved temauger og kulturelle traditioner forandre vi nogle af læringsmiljøerne, så der er sammenhæng mellem læringsmiljøet og tema og det er med til at inspirere, børnene til at lege elementer fra temaerne. Eks. vores puderum omdannet til en ”Eventyrlig hule” eller ” Julestue”
Legepladsen er opdelt i mange forskellig læringsmiljøer, hvor det er tydeligt gjort for børnene, hvad dette miljø kan bruges til. Læringsmiljøet kan ændre sig ved børns spontanitet og de voksne følger børnene. Eks. der bygges huler omkring klatrestativet af paller og grene. 

De daglige rutiner
Vi vægter de daglige rutiner højt i vores hverdag og har fokus på dem hele dagen.  De daglige rutiner er eks. ”Toiletbesøg/bleskift, af og på klædning i garderoben, spisning, samling på stuen, fællessamling for hele huset i kernen eller på legepladsen, dække rulleborde/borddækning, oprydning osv.” Her møder børnene en genkendelighed – og det gør, at børnene ved hvad der forventes af dem og hvad der venter dem i de enkelte rutiner. Vi prioriterer tid til de daglige rutiner og giver plads, til at voksne er nærværende omkring barnet. Vi støtter anerkende barnet i at øve sig og i at være selvhjulpen. Eks. ” jeg kan se at du øver dig i at tage dine busker på” og ”du har øvet dig – og nu kan du” Hermed understøttes/øgets barnets selvværd og lysten til at lære, udvikle og danne sig.

Vi tilpasser de daglige rutiner til de enkelte aldersgrupper, således at vores krav og forventninger tager udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone.  Vi tager også højde for, at barnet kan være i en udsat position i kortere eller længere tid og derfor kan have et andet behov end normalt.

Rollemodeller
Vi er opmærksomme på, at vi er rollemodeller. Det er vores ansvar at gå forrest og vise børnene, hvordan man løser konflikter og hvordan vi er i dialog med andre. Vi bruger os selv, som rollemodeller, idet vi kender børnene og deres behov. Så vi ved, om vi skal gå foran, ved siden af eller bagved og være den støttende og guidende. Vi kan i legen være rollemodeller, som barnet kan blive inspireret af og derved være med til at udvikle legen og vi er nærværende og tage initiativ til en leg, hvor alle børn er velkommen.

Inklusion
Vi arbejder ud fra at alle børn er betydningsfulde i vores fælleskab. Børn er forskellige og vi er opmærksomme på det enkelte barns behov. Vi har som mål, at alle børn føler sig accepteret og er deltagende i vores fælleskaber på forskellige måder.  Vi drager omsorg for udsatte børn gennem iværksættelse af lege, som alle børn har glæde af at deltage i. Vi har fokus på den gode relation og eventuelle særlig behov, som er nødvendige, for at barnet trives i fælleskabet. 
Forældrene har også en stor indflydelse for, om inklusionen lykkes. Det gøres ved at etablere legeaftaler med flere forskellige børn, så alle børn oparbejder mange gode relationer og derved ikke bliver så sårbare, hvis deres bedste ven f.eks. flytter, rykker gruppe.

Leg
Legen er en gennemgående del af hele hverdagen hos os. Vi skaber rammer til en god leg gennem vores læringsmiljøer. Vi bidrager til, at børnene får fælles erfaringer, der inspirerer til forskellige lege og legetemaer.  Vi har både voksenstyret leg og lege hvor vi understøtter børnenes interesse for en leg.  Vi guider er nærværende og deltagende i legene, så børnene oplever, at de voksne er til at bruge. Vi giver plads til legen og finder rum og materialer hertil.

Sprog
Vi arbejder bevidst med sproglig tilegnelse i hverdagen. Vi har fokus på alle børns sproglige udvikling. Der arbejdes med sprog i alle de daglige rutiner og i legen.  Vores sprogkoordinater/sprogvejleder laver forløb med børn, som er forsinket i deres sproglige udvikling.  Hun har et tæt samarbejde med det øvrige personale på de respektive stuer. Der yders sprogarbejde på mange forskellige planer på alle stuer. Det gøres ved at sætte tiltag op omkring børn, som har særlige sproglige udfordringer. Hos børn, hvor den sproglige udvikling kræver mere, har vi et tæt samarbejde med Logopæden fra PPR, som giver sparring, vejledning og undervisning til forældre og personale i arbejdet med at styrke barnets sproglige udvikling.

At lære at lære
Synlig læring forsøger vi at implementere i vores hverdag.  Vi understøtter børns læring og selvværd og herigennem uldvikle robuste og frie børn med mod på og lyst til at lære.
Vi skal være med til at skabe en bevidsthed hos barnet omkring egen læring og vi italesætter” hvad skal vi lære i dag” og” hvad har vi lært”. Vi Skal hjælpe børnene til at forblive nysgerrige på ny læring og hvorfor det er sjovt at øve sig. Vi har et fælles læringssprog” at du øver dig og nu har du lært det”
Vi arbejder med - hvor er vi på vej hen - hvor er vi nu og hvad er næste skridt.

Inddragelse af lokalsamfundet
Vi har øje for, at lokalsamfundet kan bidrage med mange muligheder i vores pædagogiske arbejde. Vi benytter os af de lokale tilbud i større og mindre grupper. Eks. biblioteket, kirken, biografen og de lokale legepladser. Vi samarbejder med den lokale skole og efterskole. Eks. ved at benytte deres lokaler til at udvide vores fysiske indendørs læringsmiljø og deres legepladser. 
I den nærliggende skov har vi mulighed for at benytte spejdernes faciliteter og derved sætte rammen om et projekt for en børnegruppe.

Sangglad institution
Vi deltager i ”projektet sangglad” fra Sangens Hus og er blevet certificeret til at være en sangglad institution. Sang, rytme og musik fylder i vores hverdag og vi laver sangsamlinger på stuerne og til de fælles samlinger i hele huset. Vi udvikler sangen med trommerytmer, hvor hver enkelt barn har egen tromme og trommestikker. 
Vi vil gerne med projektet styrke sang, rytme og musikken, så vi får mere af det i vores hverdag og finde glæden herved. De vokse skal styrkes i brugen af sangen og være rollemodel for alle børn. Til forskellig arrangementer vil vi vise de processer, vi har været i og hvad vi øver os på og har lært.
Via sang og rytme styrkes sproget og motorikken, og derved øges indlæring hos det enkelte barn. 

bålsted


Traditioner
I løbet af et år kommer vi gennem mange traditioner. Der er traditionerne i forbindelse med højtiderne m.m. og traditioner, som vi selv har været med til at skabe her i Gyvelhøjen eller traditioner sammen med andre aktører i lokalsamfundet.
Vi deltager bl.a. i karneval, som er noget for hele byen. Her samarbejder vi med skoler/Sfoer, dagplejen, klub, biblioteket og byfestudvalget. Vi har et overgangsprojekt med de andre daginstitutioner i byen til et af distriktsskolerne.
Traditionerne ved højtiderne m.m. er, at vi besøger kirken i dec., synger julesange, klipper julepynt, hører julehistorier og selvfølgelig har vi besøg af de små drillenisser og julemanden.
Vi fejrer fastelavn, hvor vi slå katten af tønden og klæder os ud. Til Luciadag går de ældste børn i institutionen luciaoptog for de andre børn, forældre og søskende.
Nogle af vores egne traditioner er, at vi afholder temauger med eks. eventyr, har motionsuge i forbindelse med skolerne motionsdag. Vi har en gruppe børn i vores skovprojekt og gensynsdag med de børn, som er gået i skole. Vi har overnatning med de ældste børn i institutionen. Vi afholder sommerfesten og farvel ceremoni for de kommende skolebørn. Vi fejrer institutionens fødselsdag m.m.

Læs mere i vores årsplan omkring alt det der sker i Børnehuset Gyvelhøjen.

 

Dokumenter

Årsplan 2021

Shape Created with Sketch.