Opstart

Opstart af nye børn og forældre:

Hvis I ønsker en plads til jeres barn i Viften, skal I trykke på fanen " skriv dit barn op".

Vi glæder os altid til at byde nye børn og familier velkommen i Viften. Vi ved hvor betydningsfuldt en tryg opstart er for børnenes liv i børnehuset og gør hvad vi kan for at skabe de bedste betingelser for dette. Et godt samarbejde mellem familien og institutionen er det bedste udgangspunkt og behov for informationer går begge veje. Vi skal dele oplevelser, glæder og sorger, så vi kan være med til at tale med barnet om det, der er svært og glæde os sammen over det, som er godt. Sammen kan vi sørge for at Viften er et rart og dejligt sted at være for alle børn.

• Når et barn meldes ind i Viften modtager forældrene en velkomstmail fra institutionen, en fra bestyrelsen samt en folder om Viften med de vigtigste informationer. Se velkomstfolderen nederst på denne side.
  • Forældrene ringer og aftaler tid til det første besøg. Her vil vi vise Jer hele huset og blandt andet fortælle om hverdagen, rutiner og traditioner.
  • Vi aftaler hvordan vi skal samarbejde om barnets opstart i Viften, gensidige forventninger og ønsker, hvad I skal medbringe og hvordan I deltager.

Den første tid er forældre velkomne til at deltage i hverdagen. Nogen er med en enkelt dag – andre lidt længere tid. Da børn reagerer forskelligt på at starte i en børnehave og vuggestue aftales det individuelt. Måske skal der korte dage, en bamse eller en særlig voksen til.

I begyndelsen handler det, for barnet, om at lære Viften, nye voksne og nye rutiner at kende og blive tryg i det. Efterhånden vil barnet finde legekammerater og blive mere og mere deltagende i de aktiviteter vi tilbyder.

Vi anbefaler Jer at få en god vinke-rutine fra starten af. Gode vinkesteder er i nærheden af barnets grupperum, så barnet ikke er så langt væk fra en kendt voksen. Det er for eksempel de store vinduer på gang arealerne på første sal eller i garderoben.

Velkomstfolder til forældrene_1.pdf

Shape Created with Sketch.