Forældresamarbejde

Børnehuset Gyvelhøjen vil vi skabe en institution og arbejdsplads, hvor børn, forældre og personale trives. Vi har fokus på at styrke barnets trivsel og læring gennem et godt forældresamarbejde. Et velfungerende forældresamarbejde bygger på en relation med åbenhed, dialog og tillid mellem det pædagogiske personale og forældrene. Det skaber sammenhæng i børns liv på tværs af hjem og institution og øger både det pædagogiske personles og forældrenes indsigt i barnets liv og udvikling. Vi byder forældrene ind i institutionens hverdag og vi forventer, at forældrene også selv er opsøgende i de forhold, der involverer deres barn og den børnegruppe, som barnet er en del af.

Samarbejde og samtaler
-    Vi inviterer barnet og forældrene til at besøge institutionen og stuen, som barnet skal høre til. Der vises rundt og vi taler om barnets behov og der gives en information om stuens hverdag. Der laves planer omkring opstarten og en dialog om gensidig forventninger.
-    Der er fokus på den daglige dialog med forældrene
-    Der inviteres til en 3 mdr. samtale, hvor der samlet op omkring opstart og indkøring og hvad der fremadrette skal være fokus på.
-     Der er løbende dialog med forældrene omkring barnets trivsel og udvikling. Ved behov afholdes der nye samtaler.
-    Der er en samtale ved overgangen fra vuggestue til børnehaven
-    Der tilbydes en samtale ved overgangen til skolen.

Til dagligt benytter vi Aula som vores kommunikationsplatform. Her kan læses alt information fra Børnehuset Gyvelhøjen og fra dagtilbuddet. Her ses aktivitetsplaner fra hver gruppe, samt daglige/ugentlige informationer og billeder fra hverdagen i institutionen/stuen.
Det er også her, at man kan have kommunikation med stuens personale eller ledelsen. Det er selvfølgelig også muligt at træffe os alle pr. telefon.

Vi afholder møde i marts, hvor der er valg til bestyrelsen i dagtilbuddet.
-    1 gang om året afholder hver stue en fyraftensmøde, hvor forskellige emners debatteres. Der bliver givet et overblik over stuens pædagogiske arbejde og hvad der fremadrettet skal være i fokus.

En gang om året bliver der afholdt fællesspisning på stuen med børn og forældre. Vi vil gerne være med til at styrke fællesskabet i børnegruppen og forældregruppen. Vi håber, at vi her er medskaber til, at forældre med udfordringer eller forældre med anden etniske baggrund end dansk kan blive en del af fælleskabet. Det er vigtig for os, at alle forældre er medskaber til at give alle børn og forældre en følelse af at være en del af et fællesskab.

De børn som kræver lidt ekstra har også brug for at få legeaftaler og at børn med særlige udfordringer også bliver mødet med venlighed, forståelse og rummelighed. I er, som voksne, rollemodeller for jeres børn, i forhold til at etablere en god og konstruktiv kontakt til alle børn og voksne og er en vigtig rolle i den fælles sociale dannelse i jeres barns hverdagsliv.

Samarbejdsmøder med eksterne samarbejdsparter
Vi har forskellige eksterne samarbejdsparter, som vi kan samarbejde med, hvis forældre i perioder oplever, at noget kan være svært i forhold til deres barn. Det kan også være os, som støder på udfordringer, hvor vi har brug for ekspertise fra andre faggrupper. Vi henter sparring og støtte fra Skanderborg Kommunes ”Pædagogisk Psykologisk Rådgivning” (PPR – psykolog, pædagogisk konsulent og logopæd). Denne indgang banes via PLC med en indstilling, som forældrene laver i samarbejde med personalet. Derudover kan vi kontakte sundhedsplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut og den forebyggende social rådgiver.
På samarbejdsmøderne, hvor de eksterne samarbejdsparter kommer ind i opgaven, når vi frem til det vi oplever er svært. Vi laver handleplaner, hvor vi arbejder ud fra barnet ressourcer  og behov samt pædagogernes muligheder-  og læringsmiljøet i institutionen – for at give barnet den bedste støtte for deltagelse, udvikling og trivsel.

Kontakt med ledelsen
Forældre eller kommende forældre kan kontakte Gyvelhøjens daglige leder efter behov. Man kan skrive en mail eller ringe.
Eva.holmgaard@skanderborg.dk eller 8794 2065/87942073