Opstart

Indkøring af nye børn og overgange

Det har vi stor fokus på i Bakketoppen, for at skabe de bedste muligheder for en tryg opstart i vuggestue, børnehave og skole.

Når vi modtager børn, som skal starte i Bakketoppens vuggestue eller børnehave, forsøger vi altid at skabe de bedst mulige betingelser for, at barn og forældre føler sig trygge i de nye sammenhænge. Det gør vi bl.a. ved at sikre genkendelighed i form af at præsentere dem for de fysiske rammer, at have særligt fokus på et tillidsfuldt samarbejde og en god dialog med forældrene, og ved at barn og forældre oplever et nærvær fra personalets side.

For nogle børn er overgangen ikke problematisk, men for andre er der brug for mere tid, inden de bliver trygge og trives i den nye sammenhæng. For de børn tilstræber vi, at det er én eller to voksne, som tager imod barnet, og har den primære kontakt. Vi sikrer også, at barnet oplever en hverdag, hvor der skabes rum for, at det støttes, indtil det er parat til at indgå i det nye fællesskab.

Til at skabe en glidende/tryg overgang fra vuggestue til børnehave udarbejdes, i samarbejde med forældrene, en køreplan for det enkelte barn, hvor der tages højde for individuelle hensyn. Det skal ses som en hjælp til at skabe større forudsigelighed og dermed tryghed for alle parter - ikke mindst for barnet i overgangsperioden. Det anbefales som udgangspunkt, at forældre afsætter mindst en uge til at køre barnet ind i de nye rammer og sammenhænge, gerne 14 dage.

Regnbuegruppen, med de største børn, har dette sidste år inden skolestart rettet fokus på, hvad der skal til, for at blive så klar til skole som muligt. Fx at kunne koncentrere sig om det samme igennem længere tid, at kunne modtage fælles beskeder, overholde aftaler, stå frem og være på til fx samlinger, selv klare hele toiletbesøget m.m. Bakketoppen er ligeledes også med i samarbejdet omkring overgangsprojekt til de forskellige skoler i nærområdet, herunder særligt til både Gyvelhøjskolen og Skovbyskolen. Vi samarbejder desuden altid med andre skoler, som børn fra Bakketoppen skal videre til. Læs evt. uddybende overgangsbeskrivelser og vores samarbejde med familier og de forskellige skoler i vores styrkede læreplansbeskrivelse.

Hyggelæsning