Kulturelle begivenheder

Tilbagevendende kulturelle begivenheder

Turdage foregår som hovedregel en fast ugedag på hver børnehavegruppe. Børnene lærer herved deres lokalområde at kende og bliver mere orienteret omkring, hvad og hvordan de forskellige steder kan benyttes.  Der vil også være lange ture med lokalbussen eller bussen til Aarhus alt afhængig af, hvad børnene skal lære. På de lange ture får børnene madpakker med fra Bakketoppen. Forældrenes opgave er at pakke en lille rygsæk med tøj til vind, vejr og skift samt en drikkedunk med vand, som barnet selv kan bære. Når børnene rykker op i storebørnsgruppen prioriterer vi at tage på en længere tur hver måned. Denne tur vil typisk knytte sig til et tema, de er optagede af. Vi tager eksempelvis på tur til Aros hvert år i forbindelse med vores billede-serie projekt. På turen til Aros oplever vi og får en forståelse for, hvad det vil sige at udstille. Det kan vi overføre til vores egen udstilling af billede-serie på biblioteket.

Tur på biblioteket

Legetøjsdag er i Bakketoppen hver fredag. Barnet har her mulighed for at have legetøj med på eget ansvar for, at det kan blive væk eller gå i stykker. Vi frabeder os legetøj de andre dage i ugen, da vi her prioriterer børnenes fulde fordybelse i de daglige aktiviteter. Det bliver derved også endnu mere spændende at tage legetøj med denne ene dag, hvor der ligeledes er tid og plads til at lege med legetøjet. Børnene øver sig om fredagene også indbyrdes i at forhandle om at bytte legetøj med hinanden.

Tur i skoven

Bæredygtighed i Børnehøjde er et årligt tilbagevendende projekt, vi arbejder intenst med i marts måned. Børnene er fremtidens borgere, som om få år skal sætte dagsordenen for, hvordan vi skal leve sammen på jorden uden at opbruge jordens ressourcer. Vi tænker derfor, at vi skal være med til at danne et børneperspektiv på og en kultur omkring, hvordan vi gør det rart for hinanden at leve sammen. Vi oplever også, at børnene er meget optaget af dette projekt, hvilket gør det endnu vigtigere at fortsætte år efter år.

Vi lærer om jordens ressourcer, hvordan vi kan være med til at passe på naturen og vores lokale områder, men også det globale miljø. Selv om projektet er et tema, vi arbejder fælles med i hele Bakketoppen, tilpasser vi det til hver gruppe og griber det forskelligt an. På denne måde bliver vores forskellighed også en ressource.

Vi arbejder løbende i projektet med at koble børnenes viden mellem deres hjem og Bakketoppen. Det gøres eksempelvis via agentkapper, som børnene på skift har med hjem. Der hjemme er de Agent Grøn og må hjælpe deres forældre og søskende med at forstå, at lange bade ikke er vejen frem, man skal huske at slukke lyset efter sig ligesom, at det er vigtigt at slukke vandhanen, når der skrælles kartofler m.v. Her skelnes der også ud fra nærmeste udviklingszone imellem, hvilke opgaver, der gives til hvilke børn og hvordan.

Temauger foregår to gange om året – forår og efterår – hvor hele huset deltager på tværs omkring et fælles tema. Bakketoppen kan fx finde på at flytte ud i smedeskoven, hvor børnene afleveres og afhentes igen. Vi har i disse uger mulighed for at skabe læring til børnene på tværs af aldre og kompetencer - samtidig med at have øje for nogle andre børnefællesskaber i andre omgivelser end Bakketoppen. Det giver altid nogle helt andre legerelationer for børnene.

Børnekulturdag i Galten deltager Bakketoppen også i - med start fra Gyvelhøjskolen, optog igennem byen og med slut arrangement på Bytoften. Det er en dejlig dag hvor fællesskabet, ikke bare i Bakketoppen men i hele Galten, kan mærkes. Det er samtidig en festdag for børnene, idet denne dag markerer opstarten på en dejlig lang weekend i Byfestens tegn. En byfest børnene holder meget af med hoppeborge, hyggelige boder og nærvær med familie og venner.

Sommerfesten foregår i juni måned fra om eftermiddagen, hvor de kommende skolebørn traditionen tro først én for én bliver kaldt op på ”den røde løber” for at blive hædret for deres tid i Bakketoppen. Herefter følger et program arrangeret i samarbejde med støttegruppen af forældre og afslutningsvis fællesspisning med hygge. Denne dag vil der efter aftensmad også blive stillet et stort kagebord frem, som er Regnbuebørnenes bidrag til en fælles afslutning.

Sommerfest

Fællesspisning gruppevis arrangeres én gang om året af støttegruppen af forældre. De ligger arrangementerne på forskellige dage, så forældre med mere end et barn kan deltage i flere fællesspisninger og derved tilgodese alle deres børn

Bedsteforældredag arrangeres 2 gange om året, sidst i november med hygge og juleklip til vores juletræ, og i forsommeren til hygge og udendørsaktiviteter. Det er denne dag kun få børn, der ikke er repræsenterede, og det kan godt være en svær dag for dem. Såfremt der ikke kan deltage bedsteforældre til et barn, opfordrer vi derfor til, at en anden person tæt på barnet deltager.

Fælles fredag med dagplejen afholder vi to gange om året. Her inviterer vi samtlige dagplejere i hele Galten til at komme og deltage i en fælles sangsamling. Vi forbereder dagplejerne på vores sangprogram, så de også kan forberede deres børn til programmet. Efter sangsamlingen er der leg på legepladsen, og vi slutter af med at spise sammen på legepladsen.

Plejehjemmet i Galten samarbejder vi også med. Her samles vi med de ældre flere gange om året til fælles sang, fælles klip af fx påsketing osv. Det er arrangementer af ca. 1½ times varighed, hvor generationer mødes omkring sang, fællesskab og hygge. Vi oplever, at både børn og ældre får meget ud af mødet på hver deres måde. Børnene har efterfølgende altid mange spørgsmål at stille, fx ”hvorfor de ældre ser ud som de gør”? eller ”hvorfor de sidder i kørestol” osv.

På tur

Gensynsdag afholder vi en gang om året. Her bliver alle tidligere børn, forældre, bedsteforældre og kollegaer inviteret til at komme en fredag eftermiddag i foråret. Det er altid en bevægende og dejlig dag, hvor mange ligger vejen forbi.