Forældresamarbejde:

Samarbejde og samtale:

For at knytte barnets to verdener (hjem og institution) så tæt sammen som muligt og herved give børnene et bedre grundlag for at agere på de to arenaer, har et godt, tillidsfuldt og gensidigt samarbejde afgørende betydning. Den daglige kontakt er vigtig ligesom Jeres tillid og tryghed ved at aflevere Jeres barn betyder tryghed for Jeres barn.

• Ca. 3-4 måneder efter opstart tilbyder vi dialog omkring opstart, trivsel og eventuelle fremadrettede fælles indsatser.
  • I vil blive tilbudt samtaler i forbindelse med overgang til skole men kan altid kontakte os hvis I har brug for en samtale.
  • Kontakt også gerne gruppens personale hvis I har spørgsmål, undrer Jer eller har brug for at dele noget med os.

Forældremøder:

Hvert forår afholder vi forældremøder med valg til den fælles forældrebestyrelse og med møder i de enkelte grupper. Her kan I møde de andre forældre, pædagogerne vil fortælle om dagligdagen og fokuspunkter for den enkelte gruppe. I vil få mulighed for at drøfte forskellige vedkommende dilemmaer i forbindelse med forældreskab/ være institutionsforældre.

Eksternt samarbejde:

Det kan ske at vi støder på udfordringer hvor vi har brug for ekspertise der ligger uden for vores uddannelse eller kompetencer. Da henter vi støtte fra Skanderborg Kommunes ”Pædagogisk Psykologisk rådgivning” – PPR med henblik på at udarbejde handleplaner med udgangspunkt i barnets behov og ressourcer samt pædagogernes muligheder -og Viftens læringsmiljø- for at give barnet den bedste støtte for deltagelse og udvikling.

Forældre sameksistens:

I Børnehuset Viften kan I møde børn der har særlige udfordringer og vanskeligheder i livet. Det kan for eksempel være børn med diagnoser/ handicap, udadreagerende børn eller børn med anden etnisk baggrund end dansk. Disse børn og deres forældre har særlig brug for vores og Jeres omsorg.  I er, som voksne, rollemodeller for Jeres børn, i forhold til at etablere en god og konstruktiv kontakt til alle børn og voksne og har en vigtig rolle i den fælles sociale dannelse i Jeres børns hverdagsliv.

Vi beder Jer om at møde børn med særlige udfordringer med venlighed, forståelse, empati og rummelighed. Børnene har også brug for at blive inviteret med hjem en gang i mellem.

Det er ikke altid lige nemt at være forældre til et barn med særlige udfordringer. Forældrene har brug for at blive inviteret med i fællesskaber, blive hørt og støttet og anerkendt for deres særlige vilkår i livet.