Fakta om huset

Børnehuset Gyvelhøjen er en integreret institutionen med 3 børnehavegrupper og 1 vuggestuegruppe. Vi har nogle gode rammer med storegrupperum. Hver stue har egen garderobe og toiletter. Desuden er der tilbygget et isoleret krybberum til vuggestuen.
Mariehøns: (vuggestuen) er normeret til 16 børn i alderen op til 2.9 år
Snudebiller/Tissemyrer: (2 mellemgrupper) er normeret til 20 børn på hver stue med en blandet fordeling af børn i alderen 2.9 år op til 5 år.
Humlebier: (ældste børn) er normeret til 20 børn i alderen 5-6 år.

stuen

Huset er stueopdelt, hvor det enkelte barn har en fast base på sin stue. Stuerne arbejder med fordybelse om formiddagen, hvor børnene er opdelt i større eller mindre grupper i forhold til det, der er på programmet den pågældende dag.  Eftermiddagen er mere på tværs af huset, hvor vi leger og er i læring i forskellige relationer.  Der er et tæt samarbejde på tværs af huset, hvor børnene blander sig i det omfang der er muligt, hvilket er med til at skabe trygheden i at bevæge sig rundt på stuerne. Gyvelhøjen arbejder med at skabe trygge rammer og genkendelighed med daglige rutiner og trygge voksne.

Legepladen er delt op i 2: Børnehavens legeplads er et stort område med mange store træer og buske. Den rummer høje, som kælkes på om vinteren, rutsjebane, sandkasse, indrammet fodboldbane, bålsted, ”motorvejen”, som kan indrettes til forskellige planlagte aktiviteter, som mooncar-bane/cykellege m.m. Der er klatrestativ og store dæk og mange gynger.

fodbold

Vuggestuens legeplads er et mindre afgrænset område, som dermed skaber tryghed og overskuelighed for det lille barn - med sandområde, legehus, gynge og en rutsjebane på en af de små bakker.

vuggestuen

Legepladserne benyttes dagligt og i sommerhalvåret er det fra tidlig morgen til sidst på eftermiddagen.
Uderummet er et vigtigt pædagogiske læringsrum, hvor der er høj til loftet og plads til at udfolde sig med store armbevægelser, løbe stærkt og danse. Naturen kan opleves, så alle sanser kommer i spil, samtidig samtid med at krop og bevægelse er i fokus. Der er plads til de store fælleskaber og mulighed for fordybelse i mindre grupper eller være helt alene og nyde roen.