Værdier og visioner

Mission og vision i forhold til kerneopgaven

Dagtilbuddets mission:

Vores mission er, at skabe rammerne for ”det gode børneliv”, hvor det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse er i fokus.

Dagtilbuddets vision:

Vores vision er, at alle børn i Dagtilbud Nord lærer at mestre livet og at indgå i udviklende fællesskaber.

Dagtilbuddets pædagogiske grundlag:

Vores  pædagogiske grundlag, tager afsæt i det systemiske menneskesyn. Det betyder blandt andet at:

• Vi har fokus på de relationer vi hver især indgår i
  • Vi møder barnet og hinanden med en anerkendende tilgang, hvilket betyder at man tager afsæt i den enkeltes verden, med dertil hørende normer og værdier, og accepterer hinandens forskelligheder
  • Vi møder hinanden med tillid og troen på det bedste
  • Vi har fokus på trivsel, glæde og ”det gode liv”
  • Vi lytter til hinandens behov
  • Vi har et inkluderende miljø, hvor alle børn har ret til en plads i fællesskabet
  • Vi har fokus på barnets ressourcer, men vi har også stor opmærksomhed på de problematikker der skal tages hånd om
  • Det sprog vi bruger og de handlinger vi foretager, er med til at skabe vores virkelighed
  • Et menneske kan kun forstås ud fra den kontekst det indgår i
  • Vi dyrker refleksionen over vores egen handlemåder, som vi dermed udvikler

Mennesker er som blomsten der strækker sig mod lyset og folder sig ud når det bliver vandet og gødet

Dagtilbuddets læringssyn

I Galten/Låsby dagtilbud har personalet en viden om barnets læring, med udgangspunkt i John Hatties teori om synlig læring. Et af de vigtigste omdrejningspunkter i Synlig læring er, at barnet er bevidst om sin egen læring. Dermed bliver barnet aktiv i sin egen læringsproces, og bliver bevidst om flg.:

• Hvor skal jeg hen?  (hvad er jeg ved at lære?)
  • Hvor er jeg nu?
  • Hvad er mit næste skridt?

En forudsætning for at barnet kan blive læringsbevidst er, at læringen synliggøres og gøres tydelig:

Vi har derfor fokus på at:

• Have tydelige læringsmål
  • Have fokus på barnets progression
  • Bruge feed-back (voksen-barn, barn-barn)
  • Have et fælles sprog for læringsproces og læringsstrategier
  • Barnet forstår at læring er en proces, hvor det at fejle er ok
  • At gøre barnet robust, så det er i stand til at mestre livets udfordringer
  • Barnet får et udviklende tankesæt, i modsætning til et fixeret tankesæt
  • Give barnet passende udfordringer, - ud fra nærmeste udviklingszone – (at give barnet mulighed for at ”wobble”)

Læring forstås som en social proces, hvor barnet lærer sig nyt, i et samspil med andre børn og voksne.

Læring foregår hele tiden og overalt i vores hverdag sammen. I daglige rutiner, i leg, i bevægelse og i planlagte aktiviteter.

Børn leger fordi de synes det er sjovt, og fordi de ikke kan lade være.

Institutionens læringsmiljø understøtter barnets naturlige lyst til at udforske og øve sig i at blive bedre til alting. De voksne der brænder for noget, er de voksne der er spændende at være sammen med og som understøtter barnets læring bedst.

Det er det pædagogiske personales ansvar at tilbyde muligheder. At institutionen byder på omsorg og tryghed, som base for et spændende og udfordrende miljø med tid og rum til fordybelse. At der i hverdagen præsenteres ting, der fanger børnenes lyst og interesse, udfordrer deres kreativitet og giver det enkelte barn passende udfordringer. De voksne skal lytte til og støtte børnenes interesser og skabe muligheden for at følge dem, og lade barnet være medbestemmende for sin hverdag.

Forklar mig – og jeg glemmer

Vis mig – og jeg husker

Lad mig prøve – og jeg forstår

Dagtilbuddets vaerdigrundlag.pdf

Shape Created with Sketch.