Opstart

Vi vil gerne byde alle børn og familier velkommen i Børnehuset Gyvelhøjen, som er et supplement til hjemmet. Vi møder alle anerkendende og vi prioriterer tid til nærvær og omsorg og fordybelse. Gyvelhøjen skal være et sted, som børn og forældre føler en særlig tilknytning til. Børnehuset er et rart og trygt, levende og inspirerende miljø med plads til ro og fordybelse. Et sted, hvor alle har mulighed for at udvikle venskaber og få nogle gode oplevelser i større og mindre grupper.

Når et barn modtager en plads i Gyvelhøjen:
-    Så vil forældrene modtager en mail med invitation til at komme på besøg med dato og tidspunkt. Der vil være et velkomstbrev fra forældrebestyrelsen i dagtilbuddet og et brev med en beskrivelse af gruppen ”aktive forældre”.
-    Forældrene giver tilbagemelding ang.  tid for besøget.
-    Barnets kontaktperson vil give en kort rundvisning af institutionen. Man får informationer om stuens hverdag og det pædagogiske arbejde. Der er en dialog omkring gensidige forventninger og der laves aftaler om opstarten. En velkomstfolder udleveres, med praktiske informationer.
-    Der skabes en sammenhæng med hjemmet. Derudover også en sammenhæng med dagplejen/tidligere institution, som opfordres til at komme på besøg, så barnet oplever det nye sammen med en kendt voksen ud over mor og far. Der modtages skriftlige såvel som mundtlige overleveringer af barnet, hvis behovet er der.

opstart

I opstarten af det nye, er det vigtig, at der gives god tid.  Forældrene er med kortere eller længere tid i hverdagen på stuen. Da børn reagerer forskelligt på at starte i vuggestue/børnehave, aftales det individuelt og ikke én opstart er ens.
Det handler for barnet om, at opleve en tryghed til de nye voksne. Vi er meget opmærksomme på barnets generelle trivsel og det kan tage tid at falde til. Der skal stille og roligt skabes en god sammenhæng til de nye voksne, rutiner og rammerne. Hverdagen i institutionen handler om gode dagligdags rutiner eks. når der skal siges farvel og det skal vi sammen hjælpe hinanden med at få skabt. Er det svært, er det vigtigt, at vi får talt om det. Når barnet er faldet til, vil det efterhånden finde legekammerater og blive mere og mere deltagende i de aktiviteter vi tilbyder.

Vi arbejder med sammenhænge i huset. Starter barnet i vuggestuen, vil der komme en sammenhæng, når barnet rykker i børnehave som 2.9 år og videre for alle børn, når de rykker på stuen med de ældste børn, som er det sidste år i deres børnehavetid.
I sammenhængen fra vuggestue til børnehave, vil der blive skabt en glidende/tryg overgang. Der laves en plan i løbet af den sidste mdr. i vuggestuen, for sammenhængen til børnehaven og her vil også tages individuelle hensyn. Der vil denne tid også blive lavet et overleveringsmøde til den nye stue/voksne med deltagelse fra forældre. Det er nyt for både børn og forældre, så der vil forekomme en ny indkøring, hvor det anbefales, at forældrene giver sig tid, til at være med i de nye rammer og sammenhænge. Dette aftalers individuelt med de nye voksne.
I opstarten på Humlebierne, vil børnene komme på besøg. De vil være med til at starte deres nye garderobe op og flytte derned.  Denne nye sammenhæng er opstarten på et helt nyt børnefællesskab fra 2 forskellige stuer. I denne gruppe arbejdes der også med sammenhænge til de forskellige skoler, hvor børn fra Gyvelhøjen skal videre til. Eks. er vi i et tæt samarbejde med Gyvelhøjskolen og Skovbyskolen
Læs evt. uddybende beskrivelse i vores styrkede læreplan.