Pædagogisk praksis
Børns leg har grundlæggende en stor værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagslivet i Bakketoppen. Det er i høj grad i dette felt, at børnene lærer at begå sig socialt og fundamentalt lærer nogle af de spilleregler og værdier, som indgår i et demokratisk samfund. Nogle gange skal legen rammesættes eller guides af en voksen for, at alle de deltagende børn kan indgå i og være med til at udvikle legen positivt. Andre gange skal en voksen være fuldt deltagende i legen for at støtte nogle børn til at forblive i legen med de andre børn.
Vi bruger ligeledes som motivation en legende tilgang til børnene i planlagte aktiviteter og temaer til at lære nyt og indgå i nye sammenhænge. Her nedenfor kan i se, hvor stor betydning legen har i forhold til børnenes udvikling.
Hverdagsrutiner
Rutiner i hverdagen rummer alle de situationer, som er med til at strukturere hverdagen i Bakketoppen. Rutiner bliver derfor et element i hverdagen, som vi bruger meget tid på. Derfor er det vigtigt for os at fremme alle de læringsrum, der opstår i forbindelse herved. Selvhjulpenhed på toilettet, ved håndvasken, i garderoben, i spisesituationerne osv. Vi forcerer ikke situationerne, tværtimod, så bruger vi den tid, der skal til, og lader børnene lære noget vigtigt om dem selv, deres egen udvikling, hvordan de kan hjælpe hinanden osv. Børn bliver styrket mentalt, når de selv opnår kompetencer.
Inklusion
I Bakketoppen har det at være barn en værdi i sig selv og alle børn er unikke. Vi ved, at alle har behov for at være en del af et fællesskab uanset forudsætninger. Det er vores opgave at skabe deltagelsesmuligheder for alle. Derfor arbejder vi med inklusion i alle de fællesskaber, vi skaber igennem dagen, det helt store fællesskab såvel som de små.
Inklusion er for os i Bakketoppen at alle børn føler sig accepteret i fællesskaber og deltager aktivt i fællesskaberne. Det skal bidrage til, at de hver især udvikler sig og opnår kompetencer, som er vigtige for dem i livet. Vi arbejder med vejledt deltagelse og differentierede fællesskaber. Vi har øje for børns forskellige behov og de læringsmiljøer, der hele tiden fremmer velfungerende fællesskaber.
Forældrene i Bakketoppen har også en stor indflydelse på, om inklusion lykkes. Det gøres bl.a. ved at organisere legeaftaler med mange forskellige børn, så børnene oparbejder mange gode relationer og derfor ikke er så sårbare, hvis deres bedste ven fx flytter.
Selvregulering
Det er ikke kun det, at kunne indgå i fællesskaber, der har betydning for et barns udvikling og trivsel, det er også børnenes evne til selvregulering, det at kunne styre sine impulser, tanker, handlinger og følelser i samspil med andre. Det handler i høj grad om at lære egne følelserne at kende, identificere dem og håndtere dem. I Bakketoppen taler vi om følelser, vi sætter ord på barnets reaktioner både når det er vrede, kede af det eller fx begejstret. Vi arbejder med bevist konflikt håndtering og anerkender børnenes følelsesmæssige reaktioner. Vi spejler dem, visualisere dem og er særlig opmærksomme på den voksne rolle i dette arbejde. Vi vægter i høj grad at børns emotionelle udvikling og deres kognitive udvikling er hinandens forudsætninger.
Visualisering
Vi oplever børn i stor udstrækning har gavn af få billeder ind i deres hverdag. Det hjælper dem i sær til at navigere i hverdagen samtidig med at det understøtter det verbale sprog. Vi visualiserer dagen i billeder for børnene og anvender billeder som understøttelse til bl.a. gruppeopdeling, aktiviteter, bordplaner eller som små tegneserier over hvad der skal ske hvornår, i hvilken rækkefølge og med hvem. Det skaber forudsigelighed og overblik for børnene og hjælper dem med at strukturere deres gøren og laden, så de har ro til fordybelse, leg og læring. Nogle børn har mere brug for visuel understøttelse end andre børn, men det er tilgængeligt for alle børn og vi oplever de gør brug af det, når de har behov for det.
Vi anvender redskabet en time-timer. Denne indikerer visuelt og med lyd (en bip lyd) for børnene hvornår noget starter og hvornår noget slutter. Det kan være en aktivitet, en pause eller blot hvor lang tid der er tilbage indtil noget nyt begynder. Flere af stuerne har stillestund i begyndelsen af måltidet, her anvendes time-timeren som vejviser. En stillestund giver ro i hovedet for alle og mulighed for lige at samle tankerne omkring ´det at spise´.
Sprogligtilegnelse
Vi arbejder struktureret med børns sproglige udvikling og har en uddannet sprogvejleder (Tine) i huset. Hun har en specialiseret viden omkring børns sprogtilegnelse samt hvordan man kan arbejde målrettet med eksempelvis sprog forsinkelse. Tine kan tilrette lægge forløb samt vejlede forældre til hvordan de arbejder med sproget derhjemme. Indimellem laver hun sprogkufferter som man kan låne med hjem. Desuden inspirerer og guider hun de øvrige medarbejdere med den særlige viden, hun har, inden for børns sproglige udvikling, så de kan sætte de rigtige tiltag op omkring børn med særlige sproglige udfordringer på deres gruppe.